Järlåsa bygdegård
Järlåsa bygdegård utanför Uppsala berättar om sin digitalisering
Även Sveriges bygdegårdar bör hänga med i samhällsutvecklingen. Den löpande driften kan digitaliseras och effektiviseras. Tillgången på ideellt arbetande personer är inte lika stor idag som för bara 10 år sedan.
Genom att investera i ett bokningssystem som är speciellt anpassat efter bygdegårdens behov så har Järlåsa bygdegårdsförening digitaliserat, moderniserat och effektiviserat den löpande driften av bygdegården.
Det nya sättet att arbeta på medför att vi inte längre behöver ha någon särskilt utpekad person som ”uthyrare”. Våra gäster kan istället själva boka våra lokaler direkt via Internet, oavsett tid på dygnet. De kan se tillgänglighet, priser och får automatiskt betalningsinformation och instruktioner om tillträde via e-post vid bokning. På vår hemsida har vi samlat information om de vanligaste frågorna som brukar förekomma i samband med uthyrning.
Vi har också investerat i elektroniska dörrlås för att slippa hantering av nycklar samt en enklare kundtjänst där våra gäster och besökare som behöver extra hjälp med sin bokning kan få hjälp av LantEvent, antingen via e-post eller via telefon.
Det ideella arbetet kan nu istället koncentreras på utveckling av verksamheten, samarbete med det lokala föreningslivet och med bygdens småföretagare säger Lars-Åke Lönn som är styrelseordförande Järlåsa bygdegårdsförening.